Organization Culture Assessment Instrument
Het model van Quinn en Cameron heeft vier dimensies om een bedrijfscultuur te typeren. Die dimensies zijn mensgericht, beheersgericht, innovatief en resultaatgericht. Quinn en Cameron beschrijven de eigenschappen van leiders horende bij de vier culturen die opgenomen zijn in het model van concurrerende waarden. Uit onderzoek komt naar voren dat de meeste organisaties een dominante culturele stijl ontwikkelen. Meer dan 80 procent van de duizenden organisaties die zij hebben onderzocht werden gekenmerkt door een cultuurtypen uit het model. In organisaties zonder overheersende cultuurvorm bestond ofwel onduidelijkheid over de cultuur aldaar, of werden de vier cultuurtypen in gelijke mate benadrukt.
Wanneer een organisatie gedomineerd wordt door de hiërarchische cultuur, bleek dat de effectiefste managers een daarbij passende leiderschapsstijl vertoonden. Dat wil zeggen zij zijn goede organisatoren, controleurs, bewakers, bestuurders en coördinatoren, en handhaven van efficiënte bedrijfsvoering.
Wanneer een organisatie wordt gedomineerd door de marktcultuur, worden managers als het effectiefst beschouwd wanneer zij hun mensen flink achter de broek aan zitten en de zweep erover leggen en niets ontziende concurrentiementaliteit bezitten. Zij zijn goed in de koers uitzetten, resultaten produceren, onderhandelen en het motiveren van anderen.
Wordt de organisatie door de familiecultuur gedomineerd, dan zijn de effectiefste leiders vaderfiguren, teamvormers, stimulators, verzorgers, mentoren en steunverleners.
Effectieve leiders in door een adhocratiecultuur gedomineerde organisatie zijn doorgaans ondernemend van aard, visionair, vernieuwend, creatief, risicobereid en toekomstgericht. Het is vanzelfsprekend gemakkelijk in te zien dat de effectiefste leiderschapsstijlen in de regel passen bij de cultuur van de organisatie.
De cultuur wordt gevormd door zes inhoudsdimensies:
1. De dominante kenmerken van de organisatie, oftewel hoe de organisatie er als geheel uitziet.
2. De stijl van leidinggeven en de werkwijze, die overal in de organisatie terug te vinden is.
3. Het personeelsmanagement oftewel de karakteristieke wijze waarop de medewerkers worden behandeld, alsmede de werkomgeving van het personeel.
4. Het bindmiddel van de organisatie, oftewel de mechanismen die de organisatie bijeenhouden.
5. De strategische accenten die aangeven op welke gebieden bij de strategie vooral de nadruk wordt gelegd.
6. De succescriteria die bepalen wanneer iets als een overwinning wordt beschouwd en wat erkenning krijgt en beloond wordt.
Het invullen van dit assessment kost u ongeveer een 20-tal minuten, er is sprake van een versie zijnde de NU-situatie, welke ingevuld dient te worden als zijnde de huidige situatie, zoals de organisatie NU functioneert. Daarnaast is er de 2de versie van de OCAI, zijnde de GEWENSTE situatie, oftewel, zoals we graag zouden zien dat de organisatie functioneert.
Kosten
De kosten voor het rapport van dit assessment zijn voor de 1ste aanvraag € 100,00, elke volgende € 75,00. U ontvangt het rapport zodra deze kosten voldaan zijn. U kunt dit doen door uw aanvraag via het Tabblad re-boven aan deze site 'Bestellen' in te vullen.
Assessment
Wilt u meer informatie over deze assessments, neem dan contact met ons op.